Od 1 października 2020 roku wprowadzono kolejne zmiany w przepisach podatkowych. Dotyczą one czynnych podatników VAT. Zmiany niosą ze sobą konieczność dostosowania do nich posiadanego systemu księgowego, na co powinno być przygotowane każde biuro księgowe. Jest to niezwykle istotne, gdyż ewentualne błędy mogą podlegać karze 500 zł, w związku z utrudnieniem urzędowi skarbowemu analizowania danych.

Co nowego w przepisach?

Zmiana dotyczy deklaracji VAT-7 i VAT-7K, które od 1 października zostały przekształcone w nowy plik JPK_VAT, oznaczany symbolem JPKV_7M lub JPKV_7K. Obejmuje on zarówno ewidencję, jak i deklarację. Celem takiego zabiegu miało być uproszczenie raportowania, jednak w praktyce, każde biuro rachunkowe zostało obarczone rozszerzonym obowiązkiem informacyjnym. Co oznacza to w praktyce?

  • Każda transakcja, której dotyczy mechanizm podzielonej płatności musi zostać oznaczona symbolem MPP w ewidencji sprzedaży.
  • Kolejna zmiana dotyczy obowiązku klasyfikowania poszczególnych towarów i usług do danej grupy (GTU) i oznaczania specjalnym kodem – w przypadku towarów nadaje się oznaczenia od 01 do 10, zaś w przypadku usług od 11 do 13. Każde biuro rachunkowe musi zatem zapoznać się z kodami GTU, aby wiedzieć czy w konkretnym przypadku konieczne jest oznaczenie.
  • W nowym pliku znajdą się także informacje o zakupach i sprzedaży w danym okresie, dane, które do tej pory znajdowały się w deklaracji VAT-7/VAT-7K oraz dodatkowe dane, które mają ułatwić analizowanie poprawności przygotowanych rozliczeń.

Dodatkowe informacje na temat wprowadzonych zmian

Przygotowany plik należy wysłać drogę elektroniczną, korzystając z systemu udostępnionego przez Ministerstwo Finansów. Zazwyczaj jednak biuro rachunkowe posiada własne oprogramowanie komercyjne, które jest na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do zmieniających się wymogów. Plik JPK_VAT musi być podpisany elektronicznie – za pomocą podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego lub odpowiednich danych autoryzujących.

Wprowadzone zmiany mogą okazać się problematyczne dla wielu osób, przede wszystkim pod względem przynależności towarów i usług do oznaczeń GTU. Księgowi będą mieć także znacznie więcej obowiązków, w związku z koniecznością dogłębnego analizowania transakcji zakupowych i przydzielania ich do mechanizmu podzielonej płatności. W sytuacji wykrycia błędu, podatnik musi w ciągu 14 dni dokonać ich poprawy lub złożyć wyjaśnienia. Brak podjęcia jednej z dwóch czynności grozi karą 500 zł na każdy błąd.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy Sygnum – Biuro rachunkowe Warszawa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj