Według badania przeprowadzonego przez Niemieckie Federalne Stowarzyszenie Na Rzecz Elektromobilności, ośmiu na dziesięciu właścicieli ładuje swoje samochody elektryczne w domu. Ponadto można również korzystać z publicznych stacji szybkiego ładowania. To, jak długo trzeba czekać, zanim elektryk będzie ponownie gotowy do użytku, zależy przede wszystkim od danego typu ładowarki, ale też w dużej mierze, od modelu samochodu i rozwiązań, jakie zastosował producent.

Od czego zależy czas trwania ładowania samochodu elektrycznego?

Samochody elektryczne – i często są za to krytykowane – mają nieco krótszy zasięg niż pojazdy napędzane paliwem, dlatego właśnie tak ważny jest czas ich ładowania. To, czy trzeba czekać tylko pół godziny, czy nawet całą noc, aby kontynuować jazdę, ma duże znaczenie. Krótki czas ładowania może zatem rozwiązać problem ograniczonego zasięgu. Nie ma jednej, ogólnej, precyzyjnie opisującej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o czas ładowania samochodu elektrycznego. Zależy on od wielu różnych czynników, takich jak na przykład:

• Moc ładowania stacji ładowania lub gniazdka

• Pojemność baterii i oprogramowanie BMS (Battery Management System = system zarządzania baterią) samochodu

• Technologii ładowania zastosowanej w konkretnym modelu samochodu elektrycznego

Dlatego jeśli chcesz pokonać długie dystanse ekologicznymi pojazdami elektrycznymi, powinieneś wcześnie dowiedzieć się o stacjach ładowania. (Więcej na temat ładowania aut elektrycznych przeczytacie na stronie https://greenwaypolska.pl).

Jak długo trwa proces ładowania w różnych stacjach ładowania?

Każdy samochód elektryczny możesz naładować ze zwykłego gniazdka domowego. Jednak jest to bardzo długi proces, bo zwykłe domowe gniazdko dysponuje mocą jedynie ok 3,5 kW. Możesz też korzystać z ładowarek, których jest kilka typów: wolne, półszybkie, szybkie i już wkrótce ultraszybkie. Od pewnego czasu zajmuje się tym największy polski operator sieci stacji ładowania – firma GreenWay Polska (https://greenwaypolska.pl/ultraszybkie-ladowarki-greenway-pojawia-sie-na-a1-juz-w-2019/). Typ stacji ładowania ma istotny wpływ na całkowity czas trwania tego procesu. W zależności od ładowarki i rozwiązań technologicznych twego samochodu masz więc różne możliwości ładowania elektrycznego samochodu. W obszarze publicznych stacji ładowania, jedynie stacje szybkiego ładowania oferują najkrótszy czas uzupełniania energii akumulatora trakcyjnego.

Dlaczego dany model pojazdu wpływa na czas ładowania?

Nie tylko typ ładowarki, ale także model samochodu i rozwiązania zastosowane przez producenta, określają czas ładowania samochodu elektrycznego. Powodem tego jest z jednej strony wbudowana technologia, która określa, w jakim stopniu wydajność ładowarki może być w ogóle wykorzystywana w danym modelu. Przede wszystkim jednak ważna jest pojemność baterii: wskazuje ona, ile energii może zgromadzić akumulator. Tu zasada jest prosta – im mniejsza bateria pojazdu, tym krótszy czas ładowania, ale też (zwykle) mniejszy zasięg. Tak, więc, na przykład, elektryczny samochód miejski Renault Twizy ze względu na małą pojemność akumulatora wynoszącą 6,1 kilowatogodziny, wymaga ładowania tylko przez kilka godzin z domowego gniazdka.

Nie ma też znaczenia, czy dany model pochodzi od tego samego producenta, czy nie. Np. popularny VW e-up! (mały samochód elektryczny) potrzebuje około dziewięciu godzin na ładowanie w domu, e-Golf (tego samego producenta) potrzebuje około czterech godzin dłużej. Ten ostatni ma znacznie większą pojemność akumulatora, wynoszącą 24 kilowatogodziny. Ładowanie samochodu elektrycznego Nissan Leaf, który można określić jako najlepiej sprzedający się samochód elektryczny na świecie, trwa podobnie długo.

Największym wyjątkiem jest prawdopodobnie limuzyna elektryczna Tesli Model S. Jeśli chcesz naładować ją ze zwykłego gniazdka domowego, musisz poczekać około 40 godzin. Powodem tego jest akumulator o pojemności około 100 kilowatogodzin, który obiecuje najdłuższy zasięg wszystkich samochodów elektrycznych – 600 kilometrów. Proces ten jest znacznie szybszy, jeśli naładujesz samochód przy użyciu superchargerów Tesli. Według producenta czas ładowania samochodu wynosi z ich pomocą tylko około 20 minut.

Wskazówka: producenci obliczają czas ładowania tylko do 80% poziomu naładowania akumulatora

Większość BMSów bardzo znacząco ogranicza moc ładowania na ostatnie 20% naładowania. Powoduje to znaczące wydłużenie tego czasu. Do 80% można naładować akumulator w 20 minut, a potem potrzeba jeszcze przynajmniej 20 min, żeby uzyskać pełne 100% naładowanie. Dlatego na stacjach szybkiego ładowania po prostu nie warto ładować do 100%, bo trwa to znacznie dłużej. Najbezpieczniejszy przedział na ładowanie szybkie to 20-80%. . Powodem tego jest ryzyko wystąpienia przepięcia i spowodowanie uszkodzenia akumulatora przy dużej mocy ładowania na „ostatnim odcinku”. Z tego powodu informacja producenta o szybkim czasie ładowania odnosi się zazwyczaj do stanu akumulatora wynoszącego tylko 80 procent.

Czas ładowania określa instrukcja obsługi samochodu. Ponadto masz możliwość samodzielnego obliczenia czasu ładowania swojego elektrycznego samochodu. W tym celu potrzebna jest informacja o pojemności akumulatora i znamionowej mocy ładowania.

Formuła to: Pojemność akumulatora w watogodzinach / moc ładowania w watach = czas ładowania

Obecnie średnia pojemność elektrycznych akumulatorów samochodowych wynosi około 24 kilowatogodzin, jednak cały czas rośnie ze względu na oczekiwania konsumentów, domagających się większych zasięgów oferowanych przez samochody elektryczne. Zakładając, że naszą 24 kWh baterię ładujemy z normalnego gniazdka domowego, gdzie moc ładowania wynosi maksymalnie 3,6 kilowata (pod pewnymi warunkami), zgodnie z formułą ładowanie jej zajmie prawie 7 godzin.

Jednak z następujących powodów należy używać tego wzoru tylko dla przybliżonej orientacji:

• BMS elektryka: Nie w każdym wypadku pojazd jest w stanie wykorzystać pełne możliwości ładowarki. Dotyczy to w szczególności stacji ładowania o bardzo dużej mocy, takich jak stacje szybkiego ładowania prądem stałym. Aby uzyskać optymalny rezultat, samochód musi być również wyposażony w odpowiednią technologię. Jeśli chcesz w pełni korzystać z szybkich stacji ładowania, powinieneś upewnić się, jakie możliwości oferuje Ci w tym zakresie upatrzony przez Ciebie model.

• Poziom naładowania akumulatora. Przyczyną tego jest szybkość ładowania, która zmniejsza się wraz ze wzrostem poziomu naładowania akumulatora. Dłuższy czas wymagany jest przez ostatnie 20 -10 procent, bo BMS mocno zwalnia, chroniąc baterię.

• Temperatura zewnętrzna i wewnętrzna baterii: Baterie w samochodach elektrycznych najlepiej sprawdzają się w temperaturze od 15 do 25 stopni Celsjusza na zewnątrz. Oznacza to, że czas ładowania samochodów elektrycznych wydłuża się zimą, kiedy procesy elektrochemiczne zachodzące w ogniwach akumulatorów spowalniają. Temperatura baterii zależy nie tylko od warunków atmosferycznych, ale też od stanu pojazdu – nawet zimą rozgrzana po jeździe bateria ładować się będzie szybciej od tej, która dopiero co ruszyła z postoju. Dlatego też należy zaplanować nieco dłuższy czas ładowania dla samochodów elektrycznych w temperaturach poniżej zera.

Szybkie ładowanie jest wygodną opcją, jeśli chcesz podróżować samochodem elektrycznym na dłuższych dystansach, wtedy nie musisz czekać kilku godzin na kontynuację jazdy, jedynie około 30 minut. Jeśli chcesz używać e-samochód ponownie dopiero następnego dnia, dobrym pomysłem może być ładowanie go w domu.

1 KOMENTARZ

  1. Szybkie ładowanie najlepiej robić na stacjach greenway’a bo tam przynajmniej masz pewnosc ze sie bankowo podładujesz, a nie jak ja ostatnio zajechałem na najbliższa stacje przy jakims hotelu juz ostatkiem prądu i booom! stacja nie działa! Na szczescie apka greenway’a pokazala ze najblizsza stacja jest za 2 km

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj