Grywalizacja jest prostym sposobem na wykorzystanie gier w sytuacjach niemających związku z grami. Stosuje się ją np. w szkołach, by poprzez gry nauczać dzieci kolejnych rzeczy. Jak się okazuje, można ją wykorzystać także w innych dziedzinach naszego życia. Między innymi chodzi o pracowników i ich zaangażowanie w pracę. Jakie korzyści z grywalizacji można zaobserwować w firmie?

Na czym polega grywalizacja w firmie?

Wykorzystanie gier do uczenia jest dość naturalne. Natomiast czym innym jest gamifikiacja (czyli inna nazwa grywalizacji) w firmie. Badania pokazują, że niemalże 66% pracowników nie angażuje się w pracę. Aby to zmienić, można sięgnąć właśnie po grywalizację. Będzie to sposób na określenie korzyści wynikających z wykonywania konkretnych zadań. Pracownik w takim ujęciu otrzymuje punkty, niczym w grze, za wykonane zadania, a im więcej punktów, tym więcej korzyści. Koło się zamyka. Zatem jedne zachowania pracownika wynikają z drugich i efektem tego jest większe zaangażowanie. Ale nie tylko.

Przywiązanie do firmy

Inny rodzaj grywalizacji wpływa na lojalność pracowników. Jest bowiem czymś ekstra, czymś dodatkowym. Po pierwsze, jednoczy we wspólnej pracy w grze. To sprawia, że każdy zaczyna odczuwać odpowiedzialność za innych uczestników. Pojawić się może także rywalizacja, jednak nie wolno dopuścić do tego, by była ona zbyt oczywista, żeby nie pojawiły się tarcia i niesnaski. Po drugie, jeśli pracownik ma do wyboru ciekawą formę pracy na tym samym stanowisku i przejście do innej firmy, to zwykle wybiera pozostanie w miejscu, gdzie nie tylko się pracuje, ale także „gra”. Grywalizacja organizowana przez specjalistów i kontrolowana jest zatem sposobem na zatrzymanie pracowników przy sobie.

Dla klientów

Ale gamifikacja może także pojawić się nie w kontekście organizacji pracy, ale w kontekście zbudowania relacji na linii klient-firma. Dużo chętniej zacznie on doceniać produkty, jeśli zachęci go do tego drobna gra, quiz lub zręcznościowe klikanie. Badania pokazują, że aktywność takich firm jest dużo większa, a reakcja widzów, klientów, subskrybentów staje się dużo częstsza i żywsza. Zatem grywalizacja jest sposobem na zdobycie klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj